A320
Fabrikant Airbus
Type(s) A318 A319 A320 A321
Lengte 37,57 m
Spanwijdte 34,10 m
Hoogte (vanaf de grond) 11,76m
Interieurbreedte 3,70 m
Max. aantal passagiers 180 (1-klasse)
Leeggewicht 42.400 kg
Max. startgewicht 77.000 kg
Max. brandstof 29.680 liters
Motoren 2
Kruissnelheid 0,79 mach
Max. reikwijdte 5700 km
Eerste vlucht 22 februari
Status in gebruik
Aantal gebouwd 4076 (november 2009)
De Airbus A320 is een tweemotorig verkeersvliegtuig bedoeld voor relatief korte afstanden. Het vliegtuig biedt plaats aan rond 150 passagiers en is het tot dusver meest-verkochte model van Airbus.



Nadat het in de jaren zeventig en begin tachtig de middelgrote A300 en A310 op de markt had gebracht, ging Airbus zich ook richten op kleinere verkeersvliegtuigen. In die tijd veelgebruikte modellen als de Boeing 737-200, Boeing 727, Douglas DC-9 en BAC One-Eleven moesten immers een keer worden vervangen.

Na jarenlange discussies over de wel- of niet-levensvatbaarheid van een nieuw vliegtuigtype met ongeveer 150 stoelen besloot Airbus in maart 1984 de A320 te gaan ontwikkelen. Dat werd het begin van een complete familie die inmiddels vier basismodellen omvat. Naast de A320 zijn dat de kortere A318 en A319 en de verlengde A321.

In de Airbus A320 kreeg technologische vernieuwing veel ruimte. Zo werd de A320 het eerste subsonische verkeersvliegtuig met een zogeheten fly-by-wire besturingssysteem. Dat houdt in dat de roeren niet meer worden aangestuurd via mechanische verbindingen, maar elektronisch, met signalen via elektriciteitskabels. Een stuurkolom in de cockpit ontbreekt. In plaats daarvan beschikken de vliegers over een stuurknuppel, 'sidestick' genoemd, die doet denken aan de joy-stick van een spelcomputer. De A320 is ook vernieuwend wat betreft de toepassing van lichtgewicht kunststofmaterialen, die op een aantal plaatsen in de constructie worden gebruikt in plaats van aluminium.

In de A320 cabine staan de vliegtuigstoelen in de economy klasse in rijen van zes (drie plus drie) naast elkaar. De romp is iets breder dan die van concurrent Boeing 737, zodat de passagiers (althans in de breedte) iets ruimer zitten. Ook is het bagage- annex vrachtruim hoger dan bij de 737. Luchtvaartmaatschappijen hebben de keuze uit twee motortypen: de CFM International CFM56, die ook in de Boeing 737 wordt toegepast, en de International Aero Engines V.2500.

De eerste vlucht vond plaats op 22 februari 1987. De eerste versie van de Airbus A320 werd aangeduid als A320-100 en daarvan zijn slechts 21 exemplaren gebouwd. De uiterlijk identieke A320-200, met extra brandstofcapaciteit en hogere gewichten, werd de standaard productieversie.

A320 Cockpit

(Boven) De Cockpit van een Airbus A320

Zitplaats Configuratie















(naast) Zitplaast Configuratie van de Airbus A320 met 180 zitplaasten